Найколоритніше
та найцікавіше свято, яким закінчується літній сонячний цикл календарних
дохристиянських свят – це
свято молоді – Купало, або Купайло, що з часом, після прийняття
християнства, деякою мірою трансформувалося в церковне свято.
Йдеться
про народження Івана
Хрестителя, яке святкується церквою 7 липня, або 24 червня за
старим календарем. Після поширення християнства давнє народне свято Купала в
результаті «християнського нашарування» почало називатися святом Івана Купала,
а в окремих місцевостях побутували навіть такі назви, як Іванець, на Буковині –
Іван Лопушник. Але
народна пам’ять зберегла Купальську обрядовість та пісні, які, як гаївки та
колядки, належать до найдавніших часів, до первісних поезій та ритуалів на
честь життєподателя – Сонця. Звичайно, багато чого було втрачено за останнє
століття, коли йшла відверта боротьба з національними традиціями і народними
обрядами. Наші предки святкували Івана Купала 20-22 червня в час літнього сонцестояння: увечері, вночі і в самий день Купала. Свято Купайла відбувалося саме в період, коли сонце приходило до зеніту – найвище піднімалося над землею, давало найбільше тепла і світла, виявляло свою найвищу чудодійну силу для рослинного і тваринного світу та для людини. Вся рослинність досягала свого апогею, все нестримно росло, розцвітало, множилося, раділо життю.
обрядами. Наші предки святкували Івана Купала 20-22 червня в час літнього сонцестояння: увечері, вночі і в самий день Купала. Свято Купайла відбувалося саме в період, коли сонце приходило до зеніту – найвище піднімалося над землею, давало найбільше тепла і світла, виявляло свою найвищу чудодійну силу для рослинного і тваринного світу та для людини. Вся рослинність досягала свого апогею, все нестримно росло, розцвітало, множилося, раділо життю.
Це
свято припадає на день літнього сонцевороту, тому символізує народження
літнього сонця - Купала і тим самим завершує панування весняного сонця - Ярила.
В цей час небесне світило перебуває у куполі - найвищій небесній точці, тому
дні тоді найдовші, а ночі - найкоротші. Рослинний і тваринний світ отримує
найбільше тепла і світла, визрівають зерна і плоди. Купала називають Богом
плодючості й зображають з відповідними ознаками, що символізують чоловічий
початок та запліднюючу силу.
Головні
персонажі свята - Купала та Марена, які уособлюють чоловіче
(сонячне) і жіноче (водяне) божества. Ці дві дійові особи обираються,
відповідно, хлопцями й дівчатами або виготовляються як опудала. Поєднання
чоловічої і жіночої стихій породжує життя, яке на святі символізує гілка верби
- Купайлиця. Свято
починається ввечері, напередодні Купала. Основним стрижнем, довкола якого
відбуваються дійства, є купальський вогонь, який символізує сонце-зародок у материнській
утробі. Він має горіти цілу ніч - від заходу Сонця-Ярила в лоно Матері-Землі
(смерті) до сходу (народження) Купала. Перед запаленням вогнища чотири чоловіки
зі смолоскипами стають квадратом навколо хмизу, що позначає чотири сонця
(чотири пори року). Потім всі сходяться до хмизу і запалюють вогнище, що
символізує "сонячне сплетіння".
У
надвечір'я дівчата гадають на судженого - кидають у воду свої вінки, а
хлопці повинні їх дістати. Вінок - це символ щастя та одруження. Чий вінок хлопець дістане, того й дівчина
повинна поцілувати і мусить бути з ним у парі на це свято (як правило, вибір
зарання узгоджують). Якщо
дівчата примушують хлопців (вогонь) зайти за вінком у свою стихію (воду), то
після запалення вогню при заході сонця хлопці перестрибують через вогонь
спочатку самі, показуючи свою спритність, а потім, як стихне полум'я, у парі з
тими дівчатами, вінки яких дістали. Кожен вважає за честь очиститися вогнем,
тричі перестрибнувши через багаття. Існують прикмети, пов'язані з цим: якщо
парубок найвище стрибнув - буде гарний урожай у його родини, вскочить у полум'я
- чекай біди. Коли ж вдало перестрибнуть багаття юнак з дівчиною - вони
неодмінно одружаться і проживуть у злагоді все життя. Тому важливо знати, що не
можна стрибати через Купальське вогнище будь із ким, а лише з судженим
(судженою).
Хлопці
спускають з гори вогняне колесо-сонце (символ літнього сонцевороту) або ж
розкручують його на стовпі під загальне пожвавлення і радість.
Коли
забави стихають, люди від вогнища запалюють свічки на заготовлених зарання
кошиках-віночках і йдуть до річки, щоб пустити їх водою й ушанувати предків.
Після цього всі сідають за святкову вечерю, віддаючи шану предкам і молячись за
народження літнього сонця Купали.
Немає коментарів:
Дописати коментар